Így tömegközlekedj Dubajban

tömegközlekedés ikonA gyaloglást felejtsd el, itt senki sem sétálgat az utcákon. Dubaj tömegközlekedése évről évre jobb, egy fizetőkártyával gyakorlatilag mindennel utazhatsz a világ legmodernebb metrójától kezdve, buszokon és villamosokon keresztül a hajóig. De van itt magasvasút is.

 

Alapinfók

dubai metróDubaj tömegközlekedése az elmúlt években óriási fejlesztésen ment át. A már meglévő vonalai/eszközei a világ legmodernebbjei közé tartoznak, de az infrastruktúra bővítése most is nagy tempóval zajlik. Az alapinfók tömören:

– A város tömegközlekedési eszközein (kevés kivétellel) egy feltölthető mágneskártyával, a Nol Carddal vagy Nol Tickettel fizethetsz az utazásért.

- A metró, busz és villamos mellett itt a tömegközlekedés része egy magasvasút, valamint többféle hajó is.

A várók/megállók szinte mind zártak és klímázottak.

A metróhálózat két vonalból áll: piros és zöld. Mindkettővel elérhető a Dubaji nemzetközi repülőtér.

Érdekesség: Dubaj utcáin nyáron alig látni embereket. A hőség miatt itt kevesekben merül fel, hogy nagy távolságokat sétáljon, így az itt élők autóval/taxival/tömegközlekedve oldják meg közlekedést.

 

Nol Card

A város tömegközlekedési eszközein az úgynevezett Nol Carddaal tudsz utazni, de vehetsz Nol ticketet is (ne zavarjon meg a neve, ez is egy kártya). A kártya – típustól függően – szinte mindegyik tömegközlekedési eszközre alkalmas – lényegében egy bármikor újratölthető vagy lefogyasztható bérlet. Négy változata kapható, melyből egy kifejezetten a turistáknak szánt, de nem biztos, hogy azzal jársz a legjobban.

Gold card – Az itt élőknek szánják. Ez a legdrágább kártya, valamint ezzel a legdrágább az utazás, mivel ez első osztályú vagonokba szól.

Blue card – Ez a helyi diákok és idősek számára van.

Nol Card dubai

Silver card – A fenti kettőhöz hasonlóan ez is egy feltölthető mágneskártya, de ezzel már nem csak az jár jól, aki tartósan Dubajban tartózkodik.

Red ticket – Sokszor kártyának mondják ezt is, de ez valójában egy kártyaalakú papírjegy, több hátránnyal, de ez a legolcsóbb.

 

Hol vehetek?

– A Nol Cardot keresd a Ticket vagy Ticket Offices feliratú ablakoknál a metró- és buszmegállókban. Itt, valamint egyes jegyautómákban tudod kiváltani és fel- és újratölteni a kártyát.

– A Nol Ticketet a metró- és buszmegállók automatáiban is kaphatsz, illetve ezt áruló automaták előfordulnak más forgalmas helyeken, például bevásárlóközpontokban és reptereken is.

 

Milyen kártyát vegyek? Mi mennyibe kerül?

Ez egy összetett téma. A turistáknak sokszor a piros kártyát (Red ticket) ajánlják, mivel az két dirhámért kiváltható. Az utazás ugyan nem sokkal drágább ezzel, mint a Silver carddal, de ez csak tíz útra használható, és kizárólag egy eszközre érvényes: vagy buszra, vagy metróra. Ha csak kinéznél a reptérről egy hosszú átszállás alkalmával, arra tökéletes. Ha több napot vagy Dubajban, és utad alatt sokat jársz a városban, már megéri kiváltanod egy Silver cardot. Ezt húsz dirhamért adják, amelyből 14 dirham leutazható, majd akármennyit rátölthetsz. A város amúgy hét zónára van osztva, egy utazás ára attól függően alakul, mekkora távot mész, azaz, hogy pontosan hány zónán utazol keresztül.

dubaji-metro

 

 

Metró

dubaj metróDubaj metróhálózata mindössze két vonalból (piros és zöld) áll, melyek összesen 74 kilométer hosszúak. Bár a hálózat a közeljövőben több száz kilométerrel bővül, e két vonal jelenleg a város nagy részét kiszolgálja, frekventáltabb részeit mind eléred vele.

A két jelenleg működő vonal két ponton keresztezi egymást, itt van mód az átszállásra. Ezek a Union és a Bur Juman megállók. A Dubaji nemzetközi repülőteret mindkét vonallal eléred.

Valamennyi metróállomást a Nol Carddal tudod használni. Az állomások be- és kijáratainál található beléptetőkapuknál kell használni a kártyát. Az öt év alatti és/vagy 90 centiméter alatti gyerekek számára a metró ingyenes. A megállók mind ultramodernek, fedettek és klímázottak.

Tájékozódás: Az állomások nevei, illetve minden szükséges tájékozódási segítség az arab írás mellett ki van írva latin betűkkel is, jellemzően az angol átírást használva.

Piros vonal

A Piros vonal a Dzsebel Ali kikötő és a Nemzetközi repülőtér között közlekedik. Az 52 kilométer hosszú és 29 megállóval tagolt vonal nagyrészt a Sejk Zajed sugárút mellett, lábakon halad, mindössze öt kilométert megy a föld alatt. Teljes menetideje 70 perc, ezalatt érinti a reptér termináljait, a belvárost, a Burdzs Kalifa környékét és a Dubai Marinát.

Zöld vonal

A zöld vonal 20 állomásának java a Dubai Creek köré csoportosul. A zöld vonal átlagsebessége lényegesen kisebb, mint a pirosé, így hiába 22,8 kilométer csupán a hossza, a teljes menetidő negyven perc.

Térkép

dubaji metrótérkép

Nagyobb méretért kattints a képre.

Érdekesség: Dubaj metrókocsijai mind sofőr nélküliek. 52,1 kilométerével a piros vonal a világ leghosszabb automatizált vonala. További érdekességek Dubajról a Tudta-e? lapon.

 

Busz

(Ez a szakasz még hiányzik.)

Villamos

dubaj villamosDubaj villamoshálózata egyelőre nagyon kezdetleges, ami a lefedettségét illeti. Jelenleg csupán egy vonalból áll, ez 10,6 kilométer hosszan vezet a Al Sufouh és a Jumeirah Lakes Towers között, érintve a Media City-t, a Palm Jumeirah Monorail indulóállomását, valamint a Dubai Marinát. Eközben két ponton is átszállást biztosít a piros vonalra. A vonal jelenleg az Arab-félsziget egyetlen villamosa, és tervben a bővítése.

Egy utazás ára, függetlenül attól, hogy mekkora távot mész piros Nol Carddal 4 dirham, minden mással 3 dirham. A metróval ellentétben itt nincsenek beléptetőkapuk, a kártyát azonban le kell húzni be- és kilépésnél a fizetéshez. Az állomásokon állnak ehhez leolvasó gépek (így néznek ki), amihez csak hozzá kell érinteni a kártyát. A megállók egyébiránt itt is ultramodernek, klímázottak.

Térkép

Dubaj villamostérkép

Nagyobb méretért kattints a képre.

Hajó

Dubai Creek abraEgész nagy területeket járhatsz be vízen is a városban. A Dubai Creek és a Dubai Marina lényegében csak így fedezhető fel igazán, ezen öblök keresztbe-kasul bejárhatók menetrend szerint közlekedő, valamint bérelhető hajókon. A Nol Card itt is használható.

Vannak hajókirándulások, illetve bérelhető vízitaxik is, amelyekkel már a tengerről is megnézheted a várost.

 

Motoros abra

A Dubai Creek jellegzetes fahajója, a hosszú, keskeny formájáról, apró vászontetejéről ismert abra, amely csak itt, az öböl vízén közlekedik. Három vonala van, ezeken 5-7 perc alatt teheted meg a Creek két partja közti távot. Egy út ára 1 dirham, de ki is lehet bérelni egy ilyen hajót hajóssal együtt. Ez egy órára 120 dirham.

Állomások térképen itt, egyéb infók ezen a linken.

 

Vízibusz (Water Bus)

A vízibusz az abránál kevésbé tradicionális közlekedési eszköz. A modern hajók három megálló között járnak a Dubai Creeken, valamint több vonala van a Dubai Marinán. A Creeken 2 dirham egy út ára, míg a Marinán 3 és 11 dirham között mozognak a jegyárak, attól függően, mekkora távot teszel meg.

Állomások térképen itt, egyéb infók ezen a linken.

Dubaj vízibusz

 

 Vízitaxi (Water Taxi)

Dubaj vízitaxiÓránként 400 dirhamért lehet leinteni a város vízitaxijait. Ezek a tizenegy üléses hajók ugyan nem tömegközlekedési eszközök, de tökéletesen alkalmasak rá, hogy elvigyenek a városi egyik szegletéből a másikba. A rendszernek rengeteg állomása van, melyek a Dubai Creek, a Dzsumeira Pálma, a pálma környéki tengerpartok, valamint a Dubai Marina területén találhatók. Szinte a város valamennyi nyilvános kikötőjébe kérhető vele fuvar.

Állomások és egyéb infók ezen a linken.

 

Dubai Ferry (sétahajózás)

(Ez a szakasz még hiányzik.)

 

Palm Jumeirach Monorail

 

Palm Jumeirach MonorailA Palm Jumeirach Monorail egy magasvasút, amely a Dzsumeira Pálmán vezet végig, méterekkel az utcaszint fölött. Az 5,45 kilométer hosszú kétvágányú, egysínű vasút köti össze a pálmasziget hullámtörőjét a törzsével, valamint a szigetet a szárazfölddel. A villamos Palm Jumeirah nevű megállójánál lévő The Gateway Towers-től indul, és az Atlantis Hotel melletti vízi élménypark fölött ér véget. A két végállomás között két megállója van: egyik a törzs közepén, a még meg nem épült Trump Towernél, a másik az első levélpár előtt, a Palm Mallnél. Csúcsidőben néhány percenként járnak a vonatok, csúcsidőn kívül pedig 15-20 percenként.

A Jumeirach Monorail a metrótól eltérő díjazással működik. Itt nincs szükség Nol Cardra, készpénzzel és bankkártyával vehetsz jegyet az állomásokon. Kétféle jegy van: egyirányú (15 dirham) és retúr (25 dirham). A retúrjegy csak a vásárlás napján érvényes. Van gyerekkedvezmény, de az nem életkorhoz, hanem magassághoz kötött: a 90 centiméternél alacsonyabb gyerekek ingyen utazhatnak.

 

Videón a Palm Jumeirach Monorail